Ensiesittelyä Tonttumäestä

Olen miettinyt miten kertoisin teille Tonttumäen asukkaista. Meitä on monenmoisia, löytyy niin kauppiaita, kerääjiä, viljelijöitä kuin seppiä, ja he vasta ovatkin taitavia sekä leipureita ( voi minun mahaani ). Löytyy myös pankkiireita, tai no meillä on vain yksi pankkiiri. Hän tekee yhteistyötä muiden pankkien kanssa. Ei pankkimme mikään suuri ole, mutta eipä ole kylämmekään suuren suuri. Kauppiaista haluan mainita kirjakauppiaan, ei taida olla yllätys, että hän on hyvä ystäväni. Olen silloin tällöin tuurannutkin häntä.

Nyt kun tuli puheeksi, niin taidan kertoa hieman itsestäni. Jokaisella tontulla on yleensä jokin tehtävä, niin minullakin. Oma tehtäväni on oikeastaan muotoutunut hiljalleen, nimittäin kirjaston pitäminen. En ole saanut varsinaista kirjastotontun koulutusta. Ei täällä kuitenkaan ole muitakaan kirjastoa pyörittämässä. Itseasiassa on käynyt niin, että kylänjohtaja ei ole edes päättänyt perustaa virallista kirjastoa. Hän päätti tukea minun kirjastoani. Myönnettäköön, että en valita. Pidän työstäni. Oikea työni on kirjuri ja kronikoitsija sekä kertoja ja opettaja. Kaikkea tuota olen saanut tehdä. Joskus tuntuu, että olen Tonttumäen muisti, sillä kirjaan kylämme historian ja tapahtumat muistiin. Ei siis mikään ihme, että olen ajautunut siihen, mitä teen.

Missäköhän mahtaa sijaita tuo Tonttumäki, saatat pähkäillä. Ikäväkseni en sitä voi teille kertoa, ainakaan tarkasti. Voin sanoa kylämme sijaitsevan Etelä-Suomessa. Pahoittelen etten voi tyydyttää tiedonjanoanne, mutta tonttujen turvallisuus ennen kaikkea. Vaikka sinänsä. Et tulisi tunnistamaan kyläämme, jos sattuisit saapumaan paikalle. Tästä pitävät huolen salaaja-tonttumme. Nämä tontut on vihitty salaamisen haastavaan taitoon.

Tonttuiluun
- Kirjastotonttu -

Kommentit

Suositut tekstit